Kategórie
Duchovné Myšlienky

Nevedomie…

Podľa C.G. Junga sa nevedomie každého človeka skladá z dvoch vrstiev. A síce z osobného nevedomia, ktorého obsahom sú osobné spomienky a zabudnuté zážitky, až kolektívneho nevedomia, zloženého z archetypov spoločných celému ľudstvu. Nevedomie (podvedomie) môžeme chápať ako tú časť mysle, ktorú si človek neuvedomuje. Napríklad z reality si uvedomujeme len to, na čo zmeriame pozornosť, ale do mysle sa nám ukladá obraz komplexné, teda aj to, čoho sme si nevšimli. To isté možno povedať aj o mysli, vnímame z nej len tú sféru, na ktorú zameriame pozornosť. Vyvoláme v mysli spomienku, vnímame z nej opäť len to, na čo sme zamerali pozornosť, keď sme príslušnú udalosť prežívali, hoci v mysli je uložené všetko.

Problém je v tom, že nemáme žiadny kľúč, ako to z mysle dostať do vedomia. Pri tom však aj to, čoho sme si nevšimli, alebo na čo sme zabudli a o čom teda nevieme, vyvoláva v našom vnútri emócie. Potom náhle môžeme pocítiť napríklad úzkosť alebo depresiu, ktorej príčinu nepoznáme, hoci sa skrýva v našej mysli. Jediným známym kľúčom v prístupe ku komplexnému obsahu mysle je regresívny hypnózy. Napríklad vojdeme do miestnosti, v ktorej na stole leží otvorená kniha. Ale knihy si sotva všimneme, pretože všetku svoju pozornosť zmeriame na hovor s osobou v miestnosti. Napriek tomu však celý obsah otvorených stránok knihy aj všetky detaily miestnosti sú uložené v našej mysli, teda v tej jej časti, ktorú nazývame nevedomie, alebo podvedomie. Ak sme po desiatich rokoch uvedení do hypnózy a vrátení späť do tejto spomienky, môžeme v ideálnom prípade, keď je hypnotizér zameraná našu pozornosť na túto otvorenú knihu, obsah otvorených stránok prečítať.

Ďalším javom umožňujúcim pochopiť nevedomie je tzv podprahové vnímanie. Uveďme spôsob, ktorým bolo používané v reklame, ako to bolo zakázané. Princíp spočíva v tom, že do filmu, ktorý sa bude premietať v kine alebo pobeží v televízii, sa vložia obrázky, ktoré počas premietania zablikanú tak krátko, že je nikto nedokáže vedome postrehnúť. Napriek tomu, že neboli vedomím vôbec zaznamenané, sú kompletne uložené v mysli. Ak sú spojené s nejakou emóciou, emócia sa vám v okamihu, keď rovnaký obrázok uvidíte, vybaví. Napríklad ak sa do nevedomia opakovane ukladajú obrázky nejakého výrobku zakaždým, keď prežívate pocit šťastia, pocit šťastia sa u vás opäť dostaví, keď tento výrobok opäť uvidíte. Efekt je jasný, výrobok si zrejme kúpite, pretože pri tom budete prežívať šťastie. Že sa tohto efektu snažia tvorcovia reklám využiť aj na úrovni vedomej, ukazuje ich úsilie zobrazovať v reklamách situácie, ktoré sú v našom živote všeobecne spojené s pocitom šťastia. Efekt by mal byť rovnaký, a síce že pri uzretí dotknutého výrobku sa dostaví reklamou proklamovanej pocit.

Na rozdiel od podprahové metódy nie je táto zákernosť tak účinná, pretože si ju možno uvedomiť, ale vo svojom dôsledku pácha rovnaké škody. Keď hovoríme o tej časti mysle, v ktorej sú uložené archetypy, dostávame sa k otázke, čo všetko sa ešte v nevedomí môže skrývať. Ezoterické náuky tvrdia, že je tam “odtlačok” celého kozmu, teda že tam nosíme všetky poznanie, ktorého môže byť dosiahnutá. Onen “odtlačok kozmu” však nemožno považovať za mŕtvu fosíliu, ale za tú časť našej bytosti, ktorá udržuje živé spojenie s celým kozmom aj všetkými živými bytosťami. Proces skutočného poznania si teda môžeme predstaviť tiež ako postupné odkrývanie alebo aktivovanie obsahu vlastnej mysli. Tu nachádzame aj odpoveď na otázku, akým spôsobom môže fungovať veštenie, ale aj odpoveď na to, odkiaľ sa v nás berie inšpirácie alebo intuície. Miesto smerom k poznaniu možno kráčať opačne, a to smerom k nevedomosti, myseľ si totiž môžeme premeniť v labyrint myšlienok, ktoré ako odraz svojich prianí a vášňou sami vytvárame, alebo je nekriticky prijímame zvonka.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.