Kategórie
knihy

Zohar…

Zohar je kolekcia komentárov k Tóre, vedie ľudí k zamýšľaniu a je určený pre tých, ktorí už dosiahli vysokú duchovnú úroveň, ku koreňu (prameňa) ich duše. Zohar obsahuje všetky duchovné stavy, ktoré ľudia prežívajú a ako sa ich duše vyvíjajú. Na konci procesu duše dosiahnu toho, o čom sa kabalisti zaoberajú ako o “konci nápravy,” najvyššom stupni duchovnej celistvosti. Pre tých, ktorí nedosiahli duchovnej úrovne, vyzerá Zohar ako zbierka alegórií a legiend, ktoré môžu byť interpretované a vnímané každým jednotlivcom odlišne. Ale pre tých, ktorí duchovnej úrovne dosiahli, teda pre kabalistu, je Zohar praktickou príručkou k vnútorným akciám, ktoré človek vykonáva za účelom objavenia hlbších stavov vnímania a pocitov.

Ako vznikol Zohar

Podľa všetkých kabalistov a ako je napísané na začiatku knihy, bol Zohar napísaný rabínom Šimonom Bar Jochajem (Rašbim), ktorý žil v 1. – 2. storočí nášho letopočtu. V scholastických kruhoch nájdete názory, že bol Zohar napísaný v 13. storočia kabalistom rabínom Moše de Leonom. Tento názor je v rozpore so slovami rabína Mošeho samotného, ktorý napísal, že kniha bola napísaná Rašbim. V kabalistických kruhoch je oveľa dôležitejšia otázka, prečo bol Zohar napísaný ako kto ho skutočne napísal.

Účelom Zohar je, aby bol ľuďom príručkou k dosiahnutiu prameňa ich duše. Cesta k prameňu ľudskej duše sa skladá z 125 úrovní. Rabi Jehuda Ašlag píše, že kabalista, ktorý týmito fázami prešiel a zdieľa s autorom knihy rovnaké vnímanie, vidí, že autorom nemohol byť nikto iný ako Rašbi.

Tikune

Tikune predstavuje v judaizme “záťaž” duše, ktorú si každý nesie so sebou z jedného života do druhého a následne teda aj cela skupina, národ a cely svet ma svoju tikune. Práve judaizmus učí, že existuje kolektívna vina.

Podľa knihy Zohar je to práve Tikune, nie príroda alebo sociálny zvyk, čo ženie ľudí do manželstva. Manželské zákony, ustanovené v minulosti, zahŕňajú aj zákony čistoty a zdržanlivosti. Fyzická a materiálna stránka manželstva je istotne tiež dôležitá, ale duchovné nároky musia zaujímať prvé miesto, lebo predpisy čistoty v rodinnom živote posväcujú spojenie muža a ženy a iba tak je možné zabezpečiť, že aj ich deti budú čisté a zdravé.

Všetky pôvodné duše sú mužské, i ženské zároveň. Keď však duša vstupuje do pozemského sveta je rozdelená na dve bytosti, mužskú a ženskú. Inteligentné životné sily mužskej funkcie sa zahalia mužskou telesnosťou a ženské inteligentné sily ženskou. Ak už muž dosiahol určitú úroveň duchovného vedomia, obe tie inteligentné súčasti sa znovu spoja do harmonickej jednotky. Muž našiel svoje duševné dvojča. Iba vtedy ho môže skutočne stretnúť a potom je tu dokonalé spojenie v duchu, i v tele. Ale ak toho nie je zatiaľ hodný, tak ju dostane niekto druhý a tí dvaja potom splodia spolu deti, aké by splodené byť nemali.

Je to práve to hľadanie, tá túžba, čo nám dáva príležitosť naučiť sa, že láska, to nie je len emócia, alebo vášeň. Ale ak ja  nemám ani potuchy, kým skutočne som, ako môžem čo i len snívať o tom, že nájdem svoju druhú polovicu?! Možno moja polovica už dosiahla svojej cesty a čaká na mňa, preto tá neúplná inkarnácia. 😆

História

Zohar bol zadržiavaný v utajení po 900 rokov, medzi 2. a 13. storočím, pretože tí, ktorí vládli jeho múdrosti, videli, že v ich čase ho ľudia nepotrebovali a nepochopili by ho. Až v 16. storočí povstal kabalista, ktorý vysvetlil základy kabaly – svätý Ari, rabín Izák Luria (1534-1572). Ari oznámil, že počnúc jeho dobou je kabala pripravená otvoriť sa všetkým.

Komentáre k prácam Ariho a Zohar sa objavili až v 20. storočí – v storočí, ktoré bolo svedkom najprudších výbuchov ľudských túžob v histórii. Počas tejto doby sa objavila unikátna duša – duša rabína Jehuda Ašlaga, ktorý vysvetlil múdrosť kabaly cestou, ktorej naša generácia mohla porozumieť. Navyše bol jediný kabalista 20. storočia, ktorý napísal komentáre k Zohar a prácam Ariho.

Dokonca ani dnes nemôže byť  ZOHAR pochopený a cítený priamo. Ako niekto k tejto knihe pristúpi, musí v duchovne spĺňať určité predpoklady. Najväčší kabalista našej doby, rabín Jehuda Ašlag napísal inštrukcie k Zohar práve preto, aby usmernil prístup človeka k tejto ťažkej knihe predtým, než ju začne študovať. Objavenie Zohar znamená objavenie Vášho vnútorného sveta a jeho neobmedzeného potencionálu.

Knihu na čítanie som našla na stránke Grimoar.cz, kde podmienka je byť zaregistrovaný. Nie je však celá preložená.

SEFER HA-ZOHAR , alebo  Zohar — kniha záře (Berg)

Zdroj: Blog venovaný Kabale.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.