Kategórie
Duchovné

Bardo…

Bardo je doslovne  “medzistav” a existuje šesť druhov bárd.

Prvým je bardo bežného bdelého stavu (kjenä bardo). Je to prežívanie bdelej a vedomej reality, ako ju poznáme.

Druhé je bardo stavu sna (milam bardo). Je to zážitok snívania počas spánku.

Tretie, meditačné bardo (samtän bardo), zahrnuje celú skúsenosť meditácie, od meditácie začiatočníka až po úplnú realizáciu.

Štvrté bardo umierania (čhikhä bardo), je procesom, počas ktorého sa päť elementov, z ktorých je utvorené naše telo (priestor, vzduch, voda, oheň, zem), rozpúšťa jeden do druhého.

Podľa Tibetskej knihy mŕtvych sa najprv element zeme, ktorý je žltý, rozpúšťa do elementu vody. Zomierajúci vtedy vidí žlto, cíti slabosť a nie je schopný stáť, akoby sa celé jeho okolie rozpadávalo.

Potom sa prvok vody rozpúšťa do elementu ohňa. Zomierajúci vnútorne vidí bielo a navonok cíti, akoby okolie bolo zaplavené vodou. Na tvári a v hrdle cíti sucho a dostavuje sa veľký smäd. Ako tretí sa element ohňa rozpúšťa do elementu vzduchu. Vnútorne zomierajúci vidí červeno, kým navonok vníma svoje okolie ako horúce. Ako sa jeho telesné teplo rozpúšťa, môže mať pálivý pocit. Ako štvrtý sa element vzduchu rozpúšťa do elementu priestoru či éteru. Zomierajúci vnútorne vidí zeleno a navonok prežíva, akoby všetko bolo rozmetávané zúrivým vetrom a hlasným burácaním. V piatej etape sa éter rozpúšťa do vedomia, všetko stemnie a v okamihu je vedomie preč, ako v mdlobe.

Piate bardo, bardo reality (čhöňi bardo), so sebou prináša prízraky a halucináciám podobné zážitky ako dôsledok našich karmických sklonov. Meditatívnym bdelým vedomím má človek príležitosť rozoznať tieto podoby v ich klamlivej, pravej podstate. Tieto halucinačné prízraky majú podobnú povahu ako obrazy v snoch. Preto schopnosť bdelého snívania môže byť užitočná pre ich poznanie ako prelud. Podľa Tibetskej knihy mŕtvych je osvietenie možné, keď je človek schopný si zachovať náhľad, že tie hrozivé zážitky nie sú ničím iným než prejavmi jeho mysle.

Šieste bardo, bardo hľadania znovuzrodenia v samsáre (sipä bardo), zodpovedá buddhistickému pohľadu na znovuzrodenie. Toto bardo podrobne určuje proces, ktorým sa jedinec, v závislosti od karmy, znovuzrodí v jednej zo šiestich ríš (božskej, polobožskej, ľudskej, zvieracej, ríši hladných duchov alebo pekelnej). Je zaujímavé, že podobne ako psychoanalytická teória, tvrdí tibetská buddhistická tradícia, že jedinec, kým je v mentálnom tele, bude sexuálne priťahovaný rodičom opačného pohlavia a bude mať odpor k rodičovi rovnakého pohlavia. Podľa tibetskej buddhistickej filozofie táto ešte neinkarnovaná bytosť vidí v skutočnosti len pohlavné orgány svojich nastávajúcich rodičov. Toto je asi najhlavnejšia príčina tzv. oidipovského komplexu.

 
Namkhai Norbu Rinpoche
 

2 replies on “Bardo…”

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.