Krvný tlak (nízky)

cinsky-trik-na-krvny-tlak Pri nízkom krvnom tlaku vyzerá situácia celkom inak ako pri vysokom tlaku. Približne tri milióny občanov Nemecka majú príliš nízky tlak, ráno sa nevedia rozhýbať, sú unavení a mdlí. Je pre nich ťažké sústrediť sa, majú sklony k závratom a mnohí dokonca omdlievajú, lebo životne dôležité orgány, a predovšetkým mozog, nie sú dostatočne prekrvené. Toto „bezvedomie” je súčasne znakom toho, čo skutočne chýba. Človek s nízkym tlakom ustupuje prekážkam, vôbec sa nepokúša presadiť sa, snaží sa vyhnúť konfliktom. Odťahuje sa od prekážok, a tým sa „sťahuje” aj jeho tlak. To neraz vedie k periférnym poruchám prekrvenia, čím vyjadruje skutočnosť, že s niečím nechce prísť do kontaktu a radšej ustúpi. Tak sa stane, že nie je dostatočne „živé” to základné. Rozporu sa snaží uniknúť až do bezvedomia, a takto odkladá aj svoju zodpovednosť.

Kto má prinízky tlak nie je stabilný, nechce sa postaviť problémom a s problémami, ktoré sa postavia proti nemu, nechce mať nič spoločné. Nikdy sa nepostaví za nejakú vec, nechce sa za nič „priamo postaviť”.

Vyhýba sa výzvam, často aj v sexualite, ktorá taktiež silne závisí od krvného tlaku. Človek s nízkym tlakom sa uťahuje do svojho podvedomia. Nízky tlak sa vyskytuje častejšie u žien. V extrémnych prípadoch človek upadne do bezvedomia a núti okolie, aby ho ušetrilo konfliktu.

Čo treba robiť

Pri nízkom tlaku napomáha aktivita: Namiesto výťahu ísť radšej po schodoch, aspoň každý druhý deň bicyklovať, plávať, hrať tenis a podľa ročného obdobia bežkovať. Silové športy sú lepšie ako džoging, lebo nechýba len aktivita, ale aj výkon. Denne by sa mal pulz držať aspoň na 130 po dobu desať minút.

Pomôžu striedavé sprchy, masáž masážnou kefou v smere srdca a výdatné slané raňajky bez lekváru. Pre krvný obeh je päť malých jedál lepších ako tri veľké. Alkohol v malých množstvách môže povzbudiť krvný obeh, viac alkoholu škodí, lebo rozširuje krvné cievy a krv potom prúdi rýchlejšie. Niektorým pomáha aj čierna káva, ale nie každý ju znáša a navyše, káva pri strese nepovzbudzuje, ale unaví.

Keď sa vám zatmie pred očami, mali by ste sa posadiť, alebo si ľahnúť, no nezostať bez pohybu, ale napnúť svaly na nohách, vo vzduchu bicyklovať, alebo držať nohy hore. Pri návaloch tepla by mal človek piť, lebo niekedy je v tele veľmi malý objem tekutín a krvný obeh sa zrúti. Počas dovolenky namiesto leňošenia radšej niečo podniknite. Všetky tieto opatrenia vedú k aktivite, ktorá zvyšuje výkonnosť. Pravú zmenu prináša len zmena postoja.

Človek s nízkym tlakom sa musí naučiť postaviť sa problémom a aktívne meniť to, čo by sa malo zmeniť.

Keďže každý nedostatok je súčasne poukázaním na nejakú možnosť, znamená úlohu; nuž by sme si mali z každého nedostatku odniesť zodpovedajúce ponaučenie. Mali by sme spoznať, že nám chýba pradôvera, či už máme nízky alebo vysoký tlak. Táto pradôvera vzniká v prenatálnej fáze, teda pred vlastným narodením, a neskôr sa získava len veľmi ťažko, no to je práve tá úloha. Musíme spoznať, že život nám dáva úlohu, ktorú potrebujeme pre náš vývoj a ustupovanie núti osud, aby nám stále tú istú lekciu opakoval tvrdším spôsobom, až kým sa jej nebudeme môcť vyhnúť a budeme sa musieť úlohám života postaviť. 

Krvný tlak (vysoký)

Krvný tlak ukazuje do akej miery a akým spôsobom je človek dynamický. Vzniká interakciou krvi a ohraničených krvných ciev. Krvné cievy zodpovedajú hraniciam, ktoré sa stavajú do cesty rozvoju vlastnej existencie. Nielen človek s príliš nízkym tlakom, ale aj človek s privysokým tlakom sa vyhýba vznikajúcim problémom, bez toho, aby ich riešil.

Príliš vysoký tlak vzniká ustavičnou predstavou výkonu, bez toho, aby sa tento výkon uskutočnil, a tým sa obrátil na aktivitu.

Tak dochádza od permanentného tlaku, k permanentnému vzrušeniu, ktoré sa udržiava v očakávaní výkonu. Kvôli nadmernému tlaku je krátkodobo k dispozícii viac energie, no tá sa potom nevyužije, ale pretrváva v podobe permanentne vysokého tlaku. Krvný tlak stúpa, keď sa problémom začneme zaoberať, ale opäť klesá, keď o ňom postihnutý hovorí. Len predstava telesného výkonu, alebo záťažovej situácie stačí na to, aby krvný tlak stúpol.

Kvôli psychosociálnemu stresu našich dnešných životov, pre naše potlačené agresie, zlosť, strach a hnev, krvný tlak stúpa. Neustála duševná záťaž vedie priamo k trvalému vysokému tlaku. Človek s vysokým tlakom žije v chronickom napätí očakávania, snaží sa zažiariť svojimi výkonmi. Vyzerá, že svoj život ovláda, ale nie je to tak. V skutočnosti len potláča neovládnuté aspekty svojej osobnosti. Jeho výchova mu bráni, aby dal pocitom voľný priebeh.

Človek s vysokým tlakom sa vyhýba hádkam, bez toho, aby urobil niečo rozhodujúce a od konfliktu sa oslobodil. Jeho utkvelé predstavy o výkone a vhodnom správaní vedú k zvýšenému vnútornému tlaku. Preto je človek s vysokým tlakom prehnane prispôsobivý, horlivý do povinností a svedomitý, má však hlboko zasadené agresie, hoci navonok pôsobí pokojne, a trpí neschopnosťou prejaviť svoje pravé pocity.

Vysoký tlak je častejší u mužov a vonkajšie sebaovládanie nezriedka vedie k infarktu.

Táto forma sebaovládania vedie ku kontrakcii krvných ciev. Tlak krvi a protitlak kontrahujúcich sa ciev vedie k labilnej forme rovnováhy, ktorá môže niekedy skončiť katastrofou.

Vysoký krvný tlak však môže vyvolávať aj strata elasticity ciev, napríklad pri zvápenatení ich stien. Vtedy hovoríme o vekom podmienenom vysokom tlaku. Aj keď to tak nevyhnutne nemusí byť, mnohí v starobe strácajú flexibilitu, schopnosť vyrovnať sa tým, čo príde. Telesne sa to odrazí na stvrdnutí ciev. Preto vysoký tlak znamená požiadavku byť flexibilnejší, vzdať sa ambície veľa dosiahnuť. Človek je potom pod veľkým tlakom, mal by si väčšmi všímať svoje pocity, nerobiť nesprávne veci a spoliehať sa na to, čo je správne.

Vysoký tlak je požiadavka pripustiť si vlastné pocity, milovať sa, ale aj byť „srdečnejší” voči ostatným.

Ak sa urobí to, čo sa má, vnútorný tlak utíchne, čo sa pozitívne prejaví na krvnom tlaku.

Ako si znížiť vysoký tlak? 

Z knihy Tepperwein Co_ti_chce_povedat_choroba

Reklamy