|| ŠRÍ RÁM||
1. Posluchač se zeptal: “Vše, co jsi řekl o čirém Brahman, je mi ted´ jasné, a nyní takto důkladně mohu jít po stopách podstaty Máji (iluze).
2. Brahman je osvětlen ve vnitřním vědomí a Mája je ve skutečnosti viděna vně. Jak může být tato dualita rozpuštěna?”
3. Učitel odpověděl: “Nyní prosím soustřeďte svou mysl a naslouchejte. Kdo je ten, co ví, že toto je Brahman a toto je Mája? ”
4. Je to pouze mysl, která neustálé tlachlá o dualitě, jako například “Brahman je skutečný a Mája je neskutečná.”
5. Stav vědomí, jenž zná Brahman a Máju, by měl být znám jako Turíja, což značí čtvrtý stav. Protože zná vše, nazývá se “svědkem všeho”.
6. Vyslechněte si popis stavu Turíja. Je to stav znalý všeho. Ale tam, kde toto “vše” neexistuje, kdo to pozná?
7. Vznik záměru a pochybnosti – tato dualita je pouze v mysli, ale sama tato mysl je neskutečná. Kdo je pak svědkem?
8. Svědek, energie a síla jsou kvality, které omylem přičítáme Brahman skrze iluzi Máji.
9. Považujeme-li prostor uvnitř hrnce, uvnitř budovy a vnější prostor za tři oddělené prostory, a bereme je za skutečné, můžeme tvrdit, že výše vyjmenované kvality naleží Brahman.
10. Jedině když Máju považujeme za skutečnou, můžeme tvrdit, že Brahman je svědkem. Jsou-li ale Mája a nevědomost vyhodnoceny jako neexistující, kde zůstává dualita?
2. Brahman je osvětlen ve vnitřním vědomí a Mája je ve skutečnosti viděna vně. Jak může být tato dualita rozpuštěna?”
3. Učitel odpověděl: “Nyní prosím soustřeďte svou mysl a naslouchejte. Kdo je ten, co ví, že toto je Brahman a toto je Mája? ”
4. Je to pouze mysl, která neustálé tlachlá o dualitě, jako například “Brahman je skutečný a Mája je neskutečná.”
5. Stav vědomí, jenž zná Brahman a Máju, by měl být znám jako Turíja, což značí čtvrtý stav. Protože zná vše, nazývá se “svědkem všeho”.
6. Vyslechněte si popis stavu Turíja. Je to stav znalý všeho. Ale tam, kde toto “vše” neexistuje, kdo to pozná?
7. Vznik záměru a pochybnosti – tato dualita je pouze v mysli, ale sama tato mysl je neskutečná. Kdo je pak svědkem?
8. Svědek, energie a síla jsou kvality, které omylem přičítáme Brahman skrze iluzi Máji.
9. Považujeme-li prostor uvnitř hrnce, uvnitř budovy a vnější prostor za tři oddělené prostory, a bereme je za skutečné, můžeme tvrdit, že výše vyjmenované kvality naleží Brahman.
10. Jedině když Máju považujeme za skutečnou, můžeme tvrdit, že Brahman je svědkem. Jsou-li ale Mája a nevědomost vyhodnoceny jako neexistující, kde zůstává dualita?
*****
11. Tudíž mysl, kterou nazyváme svědkem všeho, nezůstává myslí. Je tu však stav za myslí a přirozeně, poznání přijaté v takzvaném čtvrtém stavu, zmizí.
12. Mysl, která vnímala dualitu, se stala transcendentální a přemyšlení o dualitě a nedualitě je u konce.
13. Vnímání duality nebo neduality se odehrává jen v mysli a ve chvíli, kdy tento postoj mysli zmizí, tyto dvě věci také přestávají existovat.
14. Poznání, ve kterém mysl není usměrňována žádným postojem, přináší úplnou spokojenost a problém duality Máji a Brahman je zničen.
15. Sám koncept Máji, jako oddělené od Brahman, je pouhou projekcí naší představivosti. Mudrcové však jistě vědí, že Brahman není dotčen žádnou představivostí.
16. Jak zde může být dualita, když pochopíte to, co není zřejmé pro mysl, stejně tak pro intelekt, a nachází se to za jakoukoliv představou?
17. Jestli vidíte dualitu, nevidíte Brahman; a jestliže vidíte Brahman, dualita zmizí. Je to pouze hra představivosti, když říkáte, že toto je dualita a tamto je nedualita.
18. Odstranění iluze Máji se uskutečňuje v naších představách, a proces dosažení Brahman probíhá také zde. Vznik a odstranění pochyb se odehrává v naší mysli.
19. Představivost oslepuje. Představivost dává spokojenost a je to (opět) jenom vaše představivost, jež vás nutí věnovat pozornost Brahman.
20. Představivost je matkou duality. Poznání je upřímně řečeno také záležitostí představivosti. Pocit svázaností a osvobození je zapříčeněn představivostí.
12. Mysl, která vnímala dualitu, se stala transcendentální a přemyšlení o dualitě a nedualitě je u konce.
13. Vnímání duality nebo neduality se odehrává jen v mysli a ve chvíli, kdy tento postoj mysli zmizí, tyto dvě věci také přestávají existovat.
14. Poznání, ve kterém mysl není usměrňována žádným postojem, přináší úplnou spokojenost a problém duality Máji a Brahman je zničen.
15. Sám koncept Máji, jako oddělené od Brahman, je pouhou projekcí naší představivosti. Mudrcové však jistě vědí, že Brahman není dotčen žádnou představivostí.
16. Jak zde může být dualita, když pochopíte to, co není zřejmé pro mysl, stejně tak pro intelekt, a nachází se to za jakoukoliv představou?
17. Jestli vidíte dualitu, nevidíte Brahman; a jestliže vidíte Brahman, dualita zmizí. Je to pouze hra představivosti, když říkáte, že toto je dualita a tamto je nedualita.
18. Odstranění iluze Máji se uskutečňuje v naších představách, a proces dosažení Brahman probíhá také zde. Vznik a odstranění pochyb se odehrává v naší mysli.
19. Představivost oslepuje. Představivost dává spokojenost a je to (opět) jenom vaše představivost, jež vás nutí věnovat pozornost Brahman.
20. Představivost je matkou duality. Poznání je upřímně řečeno také záležitostí představivosti. Pocit svázaností a osvobození je zapříčeněn představivostí.
*****
21. Když je tato představivost znečištěná, ukazuje vám vesmíry, které doopravdy neexistují, ale je-li tato představivost čirá, ukazuje Skutečnost.
22. V jednom okamžiku představuje nebezpečí, v druhém se stává velmi klidnou, zatímco v další chvíli hledí s údivem, jak se to stalo.
23. Měli byste pochopit, že je to představivost, jež v jedné chvíli chápe a v druhé je zmatená; a je odpovědná za vytváření různých rozruchů.
24. Kořen zrození je představou. Ovoce oddanosti je představou a dárcem svobody.
25. Jestli využijete představivost k správnému pokání, dosáhnete spokojenosti, jinak se stává příčinou sestupu z cesty.
26. Tudíž představivost je zdrojem všeho a jestli ji vykořeníte, realizujete Brahman.
27. Falešné představivosti se zbavíte skrze pozorné naslouchání, hluboké přemýšlení o tom, co jste si vyslechli a díky opravdovému zájmu o realizaci.
28. Když máte jistotu v to, co je čiřé Brahman, zvítězili jste nad falešnou představivostí. Konečným poznáním jsou odstraněny věškeré pochyby.
29. Jako tmu ničí světlo, falešná představivost je zničena pravdou.
30. Podobně světlo poznání vyhubí falešnou představivost a koncept duality zcela přirozeně zmizí.
22. V jednom okamžiku představuje nebezpečí, v druhém se stává velmi klidnou, zatímco v další chvíli hledí s údivem, jak se to stalo.
23. Měli byste pochopit, že je to představivost, jež v jedné chvíli chápe a v druhé je zmatená; a je odpovědná za vytváření různých rozruchů.
24. Kořen zrození je představou. Ovoce oddanosti je představou a dárcem svobody.
25. Jestli využijete představivost k správnému pokání, dosáhnete spokojenosti, jinak se stává příčinou sestupu z cesty.
26. Tudíž představivost je zdrojem všeho a jestli ji vykořeníte, realizujete Brahman.
27. Falešné představivosti se zbavíte skrze pozorné naslouchání, hluboké přemýšlení o tom, co jste si vyslechli a díky opravdovému zájmu o realizaci.
28. Když máte jistotu v to, co je čiřé Brahman, zvítězili jste nad falešnou představivostí. Konečným poznáním jsou odstraněny věškeré pochyby.
29. Jako tmu ničí světlo, falešná představivost je zničena pravdou.
30. Podobně světlo poznání vyhubí falešnou představivost a koncept duality zcela přirozeně zmizí.
*****
31. Jedna představa ničí druhou. Je to jako chytání tygra nalákáním ho na beránka, nebo jako když jeden šíp protne v nebi ten druhý.
32. Síla čiré přestavivosti ruší falešné a nečisté koncepty. Prosím vyslechněte si pozorně vysvětlení toho.
33. Znakem čisté představivosti je přemyšlení o sobě jako o bezforemném a abstraktním a nezapomínání naší vlastní skutečnosti.
34. Když je zde nepřetržité vnímání skutečnosti, která rozpouští dualitu, a je zde nabytí čirého poznání o jednotě všeho existujícího, jen tehdy je tu čirá představivost.
35. To, co vnímá nedualitu, je čiré a to, co vnímá dualitu je nečisté. Nečistá představivost by měla být známá jako znečištěná.
36. Čistá představivost přináší pochopení neduality, zatímco znečištěná vidí jen dualitu.
37. Jakmile září čiré vědomí neduality, dualita a znečištěné vědomí jsou zničené.
38. Chytrý člověk by měl vědět, že jeden druh představivosti může odstranit jiný.
39. Čiré vědomí se stává samotnou Skutečností, zatímco přemítá a medituje o tom, co je tou Skutečností.
40. Poté, co je pochopeno, že představivost je neskutečná, zbývá Skutečnost jako jediná existující. Tehdy je dosaženo konečné realizace Átman a veškerá představitost navždy zmizí.
32. Síla čiré přestavivosti ruší falešné a nečisté koncepty. Prosím vyslechněte si pozorně vysvětlení toho.
33. Znakem čisté představivosti je přemyšlení o sobě jako o bezforemném a abstraktním a nezapomínání naší vlastní skutečnosti.
34. Když je zde nepřetržité vnímání skutečnosti, která rozpouští dualitu, a je zde nabytí čirého poznání o jednotě všeho existujícího, jen tehdy je tu čirá představivost.
35. To, co vnímá nedualitu, je čiré a to, co vnímá dualitu je nečisté. Nečistá představivost by měla být známá jako znečištěná.
36. Čistá představivost přináší pochopení neduality, zatímco znečištěná vidí jen dualitu.
37. Jakmile září čiré vědomí neduality, dualita a znečištěné vědomí jsou zničené.
38. Chytrý člověk by měl vědět, že jeden druh představivosti může odstranit jiný.
39. Čiré vědomí se stává samotnou Skutečností, zatímco přemítá a medituje o tom, co je tou Skutečností.
40. Poté, co je pochopeno, že představivost je neskutečná, zbývá Skutečnost jako jediná existující. Tehdy je dosaženo konečné realizace Átman a veškerá představitost navždy zmizí.
*****
41. V okamžiku, kdy je tato jednota alespoň trochu narušena, náhle vzestupuje dualita, tak jako tma převládá při západu slunce.
42. Podobně nevědomost převládá, když poznání je znečištěné, a stává se velmi mocnou. Proto by by měl hledající vždy pozorně naslouchat.
43. Ted´ už dost tohoto vysvětlování. Jednou jedinou větou odstraníme vaše pochby: Nejste “tím”, co vidí dualitu.
44. Tímto byly odstraněny dřívější pochyby posluchače a věc je vyřešená. Nyní by měli posluchači zase pozorně naslouchat.Tímto končí, v sedmé Dášace knihy Dásbódh, dialogu mezi Mistrem a žákem, pátá kapitola s názvem “Odstranění představy duality”.překlad Angelina
42. Podobně nevědomost převládá, když poznání je znečištěné, a stává se velmi mocnou. Proto by by měl hledající vždy pozorně naslouchat.
43. Ted´ už dost tohoto vysvětlování. Jednou jedinou větou odstraníme vaše pochby: Nejste “tím”, co vidí dualitu.
44. Tímto byly odstraněny dřívější pochyby posluchače a věc je vyřešená. Nyní by měli posluchači zase pozorně naslouchat.Tímto končí, v sedmé Dášace knihy Dásbódh, dialogu mezi Mistrem a žákem, pátá kapitola s názvem “Odstranění představy duality”.překlad Angelina
Zdroj: Advaita