zeleneChlorofyl  určite veštci dobre poznáte a je voľne dostupný v zelených rastlinách. Pre naše telo je veľmi prospešný a preto si ho teraz v jarnom období očisty môžeme dopriať. Osobne si ho už dopriavam😀

Chlorofyl zvyšuje schopnosť organizmu tvoriť hemoglobín. Krvné farbivo je potrebné na prenos kyslíka, v konečnom dôsledku má preto chlorofyl veľký vplyv na reguláciu a spomalenie procesov starnutia organizmu. Zlepšuje celkový metabolizmus a umožňuje organizmu lepšie príjmať aj ďalšie látky, napríklad vitamíny (provitamín A – betakarotén, B, C, E) a minerálne látky (Fe, Ca, K a iné). Chlorofyl je pre organizmus zároveň donorom horčíka, tým podmieňuje transport fosforu, aktivuje vyše 100 enzýmov, zúčastňuje sa na biosyntéze bielkovín, DNA a glykolýze.

Už dávno sa zelené časti rastlín využívali aj na liečebné účely, najmä pri hojení rán a popálenín. Chlorofyl pôsobí protizápalovo, zlepšuje črevnú peristaltiku, veľký význam má pre posilnenie regeneračných schopností organizmu, zlepšuje stavbu ciev a zvyšuje prenášačovú kapacitu pre kyslík. K terapeutickým účinkom chlorofylu okrem funkcie  antioxidantu, je potrebné uviesť aj jeho antimikrobiálne a antikarcinogénne účinky. Alkalizuje telo, pomáha pri vylučovaní ťažkých kovov a iných chemikálií. Využitie chlorofylu pre jeho protizápalový a dezinfekčný účinok môže byť vnútorné i vonkajšie.

Najvhodnejším zdrojom chlorofylu pre organizmus sú všetky druhy zelenej listovej zeleniny, kapusta, všetky druhy šalátov, špenát, kel, brokolica, petržlenová a zelerová vňať. Z tohto dôvodu sa vo výžive vyššie cení zelenina listová oproti koreňovej zelenine. Ale najväčšou zásobárňou chlorofylu sú divorastúce byliny – pŕhľava, púpava a niektoré morské riasy (chlorella).  Práve pŕhľava (Urtica dioica L.) patrí k rastlinám, ktoré vysoko prevyšujú obsah chlorofylu vo všetkých pestovaných druhoch rastlín. Listy pŕhľavy obsahujú až 0,8 % chlorofylu, 12,5-18,5 % minerálnych látok, beta-karotén, lykopén, flavonoidy a iné účinné látky. Konzumácia listovej zeleniny hlavne v surovom stave je u nášho obyvateľstva nepostačujúca, u veľkej časti obyvateľstva prevláda konzumácia rôznej varenej a konzervovanej zeleniny.

Stravovacie návyky obyvateľstva v súčasnom období nie sú priaznivé nielen s ohľadom na príjem chlorofylu ale aj iných antioxidantov. Predpokladá sa, že chlorofyl prijímaný v listovej zelenine má podstatný vplyv na dlhovekosť niektorých etnických skupín. Mnohé zahraničné štúdie dokazujú dôležitosť konzumácie zeleniny a ovocia nielen pre dosiahnutie zdravia a výkonnosti organizmu do vysokého veku ale aj  predchádzaniu civilizačným chorobám. Výhodou je, že chlorofyl v prírodnej forme sa ani vo veľkých dávkach neprejavil toxicky ani alergizujúco. Patrí k dôležitým zložkám potravy, na ktorú by sme nemali zabúdať. Bez chlorofylu by prakticky neexistoval život na Zemi.

Aby sme dosiahli harmonický efekt našej stravy, snažme sa v nej dodržiavať hmotnostný pomer vápnika a horčíka: 2 :1. Obsah chlorofylu klesá v tomto poradí: chlorella, žihľava, brokolica, špenát. Listy žihľavy obsahujú cca 0,8 % chlorofylu.

Denná dávka na liečebné účely môže byť aj 300 miligramov chlorofylu pre dospelého človeka.

Vlastnosti chlorofylu:
– buduje vysoký počet červených krviniek
– zabraňuje rakovine
– poskytuje orgánom horčík
– robí telo viac zásaditým
– pôsobí proti zjedeným toxínom
– zlepšuje kvalitu krvi
– čistí a zbavuje črevné tkanivá zápachu
– pomáha čistiť pečeň
– pomáha zmierňovať hepatitídu
– reguluje menštruáciu
– zlepšuje stav hemofílie
– zlepšuje tvorbu mlieka
– rýchlejšie hojí vredy
– eliminuje pachy tela
– odoláva baktériám v ranách
– čistí zuby a štruktúru ďasien pri zápale
– eliminuje zápach z úst
– uľavuje pri bolestiach hrdla
– je vynikajúcim kloktadlom po operáciách zubov
– prospieva zapáleným mandliam
– upokojuje tkanivá vredov
– upokojuje bolestivé hemoroidy a zlaté žily
– pomáha hojeniu zápalov
– revitalizuje cievny systém nôh
– zlepšuje stav varikóznych žíl
– redukuje bolesť spôsobenú zápalom
– zlepšuje zrak

Viac o tejto štúdii si môžete prečítať na Vitarian.sk