co_je_to_zavislostNedávno som so známym rozoberala tému, ako na nás pôsobia elementály, ktoré vyprodukujeme a keď sú oslabené, tak sa k nám navracajú a silno na nás pôsobia. Vtedy pociťujeme náhle závislosti a ťažko sa ovládame. Vždy je dobré si uvedomovať, čo na nás pôsobí, byť pozorovateľom tejto energie a nepodľahnúť jej.  E. Tolle opisuje tému závislosti a aj ako ich prekonať. :wink: 

ZÁVISLOSTI

Za závislosť možno považovať dlhodobo sa opakujúce šablóny nutkavého správania. Závislosť žije vo vás, je to kvázientita, čosi ako podosobnosť, energetické pole, ktoré vás pravidelne úplne ovládne. Ovládne ešte aj vašu myseľ, hlas vo vašej hlave, ktorý sa potom stane hlasom závislosti. Ten hlas vám potom hovorí takéto veci: „Mal si náročný deň. Zaslúžiš si nejakú odmenu. Prečo by si si mal odopierať jediné potešenie, ktoré ti v živote zostalo ?“ A ak sa so svojím vnútorným hlasom stotožňujete, keďže nie ste dostatočne uvedomelí, zrazu sa prichytíte, ako z chladničky vyťahujete čokoládovú tortu. Stáva sa, že závislosť úplne odstaví myslenie a vy si zrazu poťahujete z cigarety a v druhej ruke držíte drink. „Ako sa to stalo ?“ Jednoducho tak, že ste vôbec neboli prítomní, keď ste vyťahovali zo škatuľky cigaretu, zapálili si ju a naliali si drink. Neuvedomovali ste si, čo práve robíte.

Ak ste sa teda ocitli v osídlach nutkavého správania a ste závislí napríklad na fajčení, prejedaní, popíjaní, televízii, internete alebo na čomkoľvek inom, môžete urobiť toto: v okamihu, keď zachytíte nutkavú potrebu, zastavte sa a trikrát sa pozorne nadýchnite. Uvedomovanie si dýchania odvádza pozornosť od myšlienok a vytvára priestor. Je to jeden zo spôsobov, ako „generovať“ vedomie. Vedomie vo svojej celostnosti síce už jestvuje, no našou úlohou je, aby sme ho preniesli do tejto dimenzie.

Uvedomujte si svoje dýchanie. Všímajte si pocity spojené s dýchaním. Preciťujte, ako vám vzduch vchádza do tela a ako potom z neho vychádza. Všímajte si, ako sa vám hrudník a brucho jemne rozširujú, keď vdychujete, a ako sa sťahujú, keď vydychujete. Jeden vedomý nádych a výdych stačí na to, aby vytvoril priestor tam, kde prv nepretržite prúdili myšlienky. Jediný vedomý nádych a výdych (dva alebo tri by boli lepšie) zopakovaný v priebehu dňa niekoľkokrát je výborný spôsob, ako vniesť do svojho života viac priestoru.

Vráti vás to k vedomému konaniu. Potom si ešte niekoľko minút uvedomujte v sebe nutkavú potrebu ako energetické pole. Vedome preciťujte fyzickú alebo mentálnu potrebu užiť alebo skonzumovať určitú látku, či túžbu nejakým spôsobom prejaviť svoje nutkavé správanie. Potom sa znovu niekoľkokrát pozorne nadýchnite. Po chvíli možno zistíte, že nutkavá potreba vyprchala. Alebo naopak, zistíte, že vás ešte stále ovláda a vy si nemôžete pomôcť a musíte to urobiť znovu. Nič si z toho nerobte. Využite svoju závislosť v prospech rozvíjania vedomia, tak ako som to opísal vyššie. Čím uvedomelejším sa stanete, tým väčšmi budú slabnúť šablóny závislosti, až sa nakoniec rozplynú. Nezabudnite však zachytávať všetky myšlienky, ktoré sa – zavše aj pomocou veľmi rozumných argumentov – usilujú vašu závislosť ospravedlňovať.

V takých chvíľach si položte otázku: kto to rozpráva ? 

A zistíte, že z vás rozpráva závislosť. Pokiaľ si to budete uvedomovať a pokiaľ budete prítomní a budete pozorovať svoju myseľ, závislosť bude mať stále menšiu šancu prekabátiť vás a ovplyvniť, aby ste robili to, čo chce ona.

Eckhart Tolle Uvedomte si zmysel svojho života