Intuitívne stravovanie…

Image result for intuitívne stravovanieMoje telo my už dlhý čas dáva najavo, čo mi vyhovuje a čo by som nemala konzumovať. Telo je múdre, to neoklamete. Káva s mliekom…aj som to tu už minulý rok písala, no stále som ju nevylúčila, lebo program v hlave funguje spoľahlivo, aj keď ju telo odmieta. Mliečne výrobky milujem, ale aj tie akosi začína telo odmietať a brať ako nepotrebné a čo vidím najviac…zamerať sa na pitie prírodnej vody, alebo ochutenej bylinkami, či citrusmi, lebo mi začali vadiť konzervanty, alebo nejaké zložky ochutených minerálok.  Možno je to aj vekom, ale vnímam podnety z vnútra, aj ako sa stravovať všeobecne, pridávať čo najviac vláknin. A včera som natrafila na 2 články…jeden o tom, ako sa oslobodiť a zbaviť sa svojich závislostí a druhý o intiutívnom stravovaní, čo je presne môj prípad.

Intuitívne stravovane a chudnutie

Aj vy máte skúsenosti s tým, že keď necháte veci plynúť a zasahujete do nich na základe vlastnej intuície, väčšinou to dobre dopadne? Odborníci totiž prišli s názorom, že ak aplikujeme intuitívne správanie do stravovania, môžeme docieliť požadovaný efekt skôr, ako keď sa nasilu do niečoho tlačíme.

Čo sa skrýva pod intuitívnym stravovaním?
Intuitívne stravovanie je zdravý životný štýl, ktorý podporujeme tým, že počúvame svoje telo a jeho potreby. Pomáha vytvoriť si zdravý vzťah k jedlu. Intuitívne stravovanie prispieva k zvýšeniu fyzickej a emocionálnej rovnováhy a vďaka nemu môžeme skoncovať so škodlivými diétami, a tým pádom rozumnejšie regulovať svoju hmotnosť.

Telo je múdre
Pýtate sa, ako sa stravovať v rámci intuitívneho stravovania? Vedzte, že vaše telo vie, čo potrebuje prijať, v akom množstve a prečo práve danú stravu. Jesť intuitívne znamená veriť svojmu organizmu, ktorý dá jasne najavo, kedy zjesť viac a kedy menej. Ak sa to naučíte, udržíte si zdravý životný štýl a regulácia hmotnosti bude oveľa jednoduchšia.

Logické jedenie
Intuitívne stravovanie nie je o počítaní kalórií a zákaze rôznych pokrmov. Je o jedení potravín podľa vašich chutí a potrieb. Je to o tom, že ak vás dnes čaká túra v Tatrách, tak si nedáte na raňajky jogurt s vločkami len preto, lebo máte „jogurtový” deň, ale prijmete dostatočné množstvo energie z potravín, na ktoré máte jednoducho chuť. Naopak zajtra, keď relaxujete si nedáte praženicu, aj keby ste mali mať podľa niektorých diét „vajíčkový” deň.

Kedy jesť a kedy nejesť
Ak chcete pomocou intuitívneho stravovania schudnúť, musíte dodržiavať zopár pravidiel. Nejedzte iba podľa hodiniek. Ak je podľa nich čas na obed, ale nie ste hladná, počkajte až kým nepocítite hlad. Nejedzte skôr. Zároveň, ak dosiahnete pocit nasýtenia, ukončite jedenie. Nepokračujte len preto, lebo vám naložili a nepatrí sa nedojesť alebo jedlo je také dobré, že by ho bola škoda nedojesť. Ak budete rešpektovať „hlásiče” tela, nikdy sa nestane, aby ste sa prejedli a ukladali tuky do zásoby.

 

Načúvajte žalúdku a črevám
Premýšľajte o tom, ako sa po jednotlivých jedlách cítite. Žalúdok a črevá vás denne informujú o tom, ako sa cítia po strave, ktorú ste práve prijali. Ibaže my im nenačúvame a naďalej sa „tlačíme” fast foodom a inými škodlivinami. Nefixujte sa na kalórie, diéty a elimináciu celého radu potravín. Zakázané ovocie totiž chutí najlepšie. Odblokujte zákazy a vaše telo si samo nájde to, z čoho prosperuje a čo mu škodí.

Pozor na emócie
Bohužiaľ, naše stravovacie návyky často riadia emócie. Sme smutní? Najeme sa. Sme nervózni? Najeme sa. Nudíme sa? Najeme sa. Často ani nie sme hladní a len jeme a jeme. Hlad musí ísť iba z nášho žalúdka. Jedlom nemôžeme nahrádzať emocionálnu prázdnotu a náladovosť.

Jesť častejšie a v malých dávkach: Zistili sme, či to pomáha

Psychológovia vravia, že…
…ľudia spokojní so svojím telom, ktorí nemajú pocity viny za to, že zjedli niečo, čo novodobí diétológovia zakazujú, siahajú vo všeobecnosti po zdravšej a pestrejšej strave ako tí, ktorí sú nespokojní, v strave selektujú a snažia sa stravovať podľa najnovších trendov. Zároveň zistili, že ženy, ktoré načúvali potrebám svojho tela mali omnoho nižšie BMI i nadváhu než ženy, ktoré jedli pod vplyvom emócií a opakovane siahali po rôznych diétach.

Autor: Radomír

Zdroj : wanda.atlas.sk

Reklamy

4 thoughts on “Intuitívne stravovanie…

  1. Poslouchat tělo a vlastní čich a chuť je nejjednodušší způsob, jak zjistit, co jíst a co ne. I v takových otázkách, jako je kokosový olej. Jedni jej vychvalují, druzí tvrdí, že spíš škodí – voní/ nevoní chutná/nechutná je nejideálnější cesta 🙂

    Like

  2. Presne tak..jeden cas som casto pila pupavove listy rozmixovame z vodou, ale potom si to uz moje telo neziadalo a raz som to musela aj vyliat…takze aj v zdravom stravovani to netreba prehanat..😉

    Like

  3. ………super článok, ja sa tak správam pri únave a po nočných nechám nech si telo rozkáže čo chce………., ale iné som chcel……..blahoželanie k tebe akosi nechce dosť , vracia mi to mail , tak ???…………..
    Všetko naj, naj, naj k meninám……….mnoho lásky, radosti, pohody, úspechov, zdravíčka, rodinnej pohody, veľa inšpirácií a mnoho dobrého v živote.R
    ……..no a rozum som nikdy nemal a už sa tešíme , so Zuzkou na zimu a bude a bude a budééééééé nový

    ….tak keď neviem poslať obrázok , tak aspoň dáku srandičku 🙂

    Like

    1. Niekedy centrum blbne, aj mne sa vracali maile kamoškám na centrum. Ďakujem krásne Radko za prianie…ešte stále som v narodeninovo-meninovom oslavovacom kole. 😀

      A na dvojku Anděl páne sa aj ja teším. Krásnu nedeľu aj tebe…užite si slniečka.

      Like

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s